Shanghai impressies deel 3

Elke week schrijft Carl Rohde een column tijdens zijn verblijf van een maand in Shanghai. Deze week weer zeven Shanghai impressies

1. Prostitutie bestaat in China niet. Aldus de overheid. Wel word ik iedere avond op mijn hotel­kamer gebeld door een dame die mij in het Chinees van alles aanbiedt. Ik kan dat niet verstaan, maar nu heb ik een vriend op bezoek en die verstaat wel Chinees. De dame blijkt te vragen of we behoefte hebben aan “Een Hemels Kopje Heuse Moederliefde” dan wel “Een Extra Dekentje Voor De Nacht”. Kan het poëtischer? Ik blijf toch maar nee zeggen. Tegen haar hemelse kopjes en extra dekentjes.

IMG_23612. Chinezen en Nederlanders hebben wel wat gemeen: het zijn beide volkeren met een lange geschiedenis van handel drijven. Veel Chinezen weten niet al te veel van ons kikkerlandje. Maar ze weten wel dat we goed in talen zijn en dat bewonderen ze dan ook. Ik zeg dan dat we een volk van handelaren zijn en dat we ons geld goed­deels verdienen buiten onze krappe landsgrenzen. Dus moeten we onze talen wel spreken. Dat wordt begrepen en herkend. Iedereen hier wil Engels met je spreken. Om te oefenen. Engelse cursussen in overvloed. Zoveel chinezen doen hun best om Engels te leren. Hoeveel europeanen en amerikanen staan daartegenover hun Chinees bij te spijkeren?

IMG_23313. Van overheidswege is het verplicht om bij chinese films engelse ondertiteling neer te zetten. Slim qua commerciële handelsgeest. Zo kan ook ik naar een chinese film. Maar ook educatief slim. Iedereen die wil, kan nu op een entertainende manier engels oefenen.

4. Pratend met mijn chinese studenten valt me op dat ze zich voor het eerst licht-kritisch (maar wel zeer loyaal) durven uit te laten over hun regering. Bij mijn eerste bezoek, vijf jaar geleden, deed men dat nog niet. Dit is de ‘sociale media generatie’ en die is gewend vlotter dan voorheen mogelijk was opinies te ventileren in een ‘vrije’  netomgeving .  Ja, het net wordt geregeld deels afge­sloten. Maar de jongeren protesteren: “Ze zouden het net niet moeten afsluiten. De regering zou ons moeten leiden, zou ons moeten opvoeden hoe we het net op een verantwoorde manier kunnen gebruiken.”  Interessante zin: wel kritiek, maar de autoriteit van de overheid (om op te voeden, om te leiden) wordt niet in twijfel getrokken.

5. Vrijwel alle chinese studenten nemen een amerikaanse naam aan. Soms lijkt die naam fonetisch op hun chinese naam. Vandaag bijvoorbeeld gesproken met Fun – die in het chinees iets van Foeng heet. Soms kiezen ze de naam van een celebrity uit. Steve (Jobs) en Bill (Gates) doen het hier goed. Soms vinden ze een amerikaanse naam gewoon mooi klinken, ook al kennen ze de betekenis ervan niet. Zo lopen hier aardig wat meisjes rond die zich stralend crocodile noemen.

BKJkWGkCAAEXkPh6. Les geven gebeurt hier behoorlijk traditioneel.  De docent oreert lange tijd. Checken of de stof doordringt tot de studenten lijkt buiten de taakopvatting te vallen. Er liggen altijd wel wat studenten te slapen in de banken. Dat wordt niet als onbeleefd ervaren. Ik vroeg of die studenten misschien heel moe waren van hun bijbaantjes. Nee, want die mogen ze niet hebben. “Soms is de stof zo saai, dan je niet anders kan dan in slaap vallen.”

7. Ondertussen kreeg ik gister fikse complimenten over mijn typisch Nederlandse (interactieve) manier van lesgeven. “You make me think”. “You make me realize I have brains”. Ik vind het fantastisch dat vijftien van deze studenten naar Fontys International Lifestyle Studies komen en daar met onze onderwijs­stijl gaan kennismaken. ILS daagt continu uit “To make you think”, creatief en gedis­cip­li­neerd. En bij ons is zo ongeveer het hoogste goed om hersens en antennes wagen­wijd open te zetten.

Vind je deze colum leuk, volg me dan op twitter .
Carl Rohde

Geef een reactie

