Carl Rohde blog: Professor Cao Yang

Door: Carl Rohde (lector Trendwatching bij International Lifestyle Studies)

IMG_2334Dit is nu mijn zesde keer in Shanghai. Altijd om Coolhunts te doen aan het Shanghai Institute of Technology. Altijd uitgenodigd door professor Cao Yang. En altijd op kosten van Fontys. To nu toe. Fontys wilde zijn internationale netwerk uitbreiden, zeker richting China,  en vond de Coolhunt als onderzoeksproject  daarbij een geschikt inhoudelijk-vernieuwend bruggehoofd. Dat vonden ze hier ook, vandaar dat ik steeds terug ‘mocht’  komen. Maar ook al zijn de Chinezen niet langer arm, slim zijn ze wel: het rijke Westen mocht betalen. Tot nu toe.

IMG_2336Hoe gaat dat? Je komt hier voor het eerst. En je doet Coolhuntend en trendspresenterend je stinkende best om indruk te maken. Dat lukte want Cao Yang wilde met me door praten – hij is hier ook Dean van diverse opleidingen dus een belangrijke gesprekspartner. Duidelijk een geval van geïnteresseerd dus. Maar toen ik, typisch Hollands, enthousiast met tal van andere plannen kwam, hield hij vriendelijk de boot af. Nou ja, misschien toch niet zo geïneresseerd, dacht ik nog. Maar na een half jaar nodigde hij me weer uit, werd ik voorgesteld aan het College van Bestuur hier en bleef hij bij al mijn colleges zitten. Duidelijk een geval van geïnteresseerd dus. Dus ging ik wederom typisch los met nog meer goede plannen. Wederom nul op rekest. Derde keer: hetzelfde. Vierde keer:  ik werd uitgenodigd om een Zomercursus Coolhunten en Innoveren te verzorgen voor vijftig van de beste studenten. Cao Yang liep weer mee. De groep – inclusief Cao Yang – beoordeelde de cursus extreem hoog. Cao Yang liet nadrukkelijk zijn evaluatieformulier aan mij zien: helemaal prima. Duidelijk een geval van geïnteresseerd dus. Maar uitbreiding en verdieping van de plannen: ho maar.

IMG_2339En toen kwam de vijfde keer. Zelfs de details waren anders. Bij de verwelkoming op het vliegveld van Pudong legde hij zijn hand op mijn schouder en zei:  “Hello, My Friend”. Weinig spectaculaire woorden, inclusief handgebaar. Maar toch een wereld van verschil.  Het betekende dat ik eindelijk echt & serieus ‘binnen’ was. Morgen word ik hier benoemd tot professor Trendwatching & Innovatie.  En ze betalen tegenwoordig dus ook. De gemeente Shanghai staat erachter en dan gaan deuren open.

Achteraf begrijp ik pas hoe snerpend Holland ik was in mijn optreden. Jij vindt mij boeiend & leuk. Ik vind jou boeiend & leuk: Let’s Get Started.  Dat is zo oer-Holland geredeneerd en gehandeld. En zo: On-Chinees. Hier bouw je eerst een vertrouwensband op en dat neemt tijd – dat ‘ vreet’  tijd, vanuit Hollands perspectief.  Pas daarna ga je echt, met grondige kennis van  en vertrouwen  in elkaar aan de slag &  in zee. Het goede van het Hollandse model is dat je razendsnel tot zaken kan komen. Het slechte is dat je elkaar juist door die snelheid weer even vlot kan laten vallen. Het slechte van het Chinese model is, dat het dus tijd vreet – en natuurlijk de tickets Amsterdam Shanghai. Het goede is dat je duur­zaam vertrouwen opbouwt. En duurzaam vertrouwen biedt de beste grond om serieus te bouwen.

Ik ben benieuwd wat onze toekomst hier gaat brengen. Zeker ook voor ILS. Want ILS is toch als geen andere opleiding:  De Motor Achter Trend Watchen en Innoveren.

Geef een reactie

