Ontwerp je eigen ‘La Sardina’ camera, een wedstrijd van NSMBL x Lomography

Door: Valerie van Rooi

Valerie8De afgelopen weken ben ik bezig geweest met de ontwerpwedstrijd van NSMBL x Lomography. Bij deze wedstrijd was het de bedoeling om een ontwerp te bedenken voor de ‘La Sardina’ camera van Lomography. Toen ik bedacht om echt mee te gaan doen, zag ik dat de wedstrijd al bijna op zijn eind liep. Toen ik alle inzendingen zag, dacht ik bij mezelf: ‘Ik wil ook meedoen en ik wil de andere overtreffen’.

De eerste stap was gezet en ik heb me meteen aangemeld voor de wedstrijd. Een paar uur later kon ik al aan de slag, want ik kreeg gelijk de opdrachttekening door Lomography toegestuurd. Ik heb de ontwerptekening uitgeprint en ben deze gaan bestuderen, want ik had nog nooit van een ‘La Sardina’ camera gehoord, laat staan gezien. Ik bleef enige seconden naar het blad staren. Zie ik daar nou een pootje naar mij wenken? Ja, ik zag het toch echt, dat linkse kattenpootje dat maar op en neer ging. Daar was het idee geboren, de Chinese/Japanse gelukskat als ontwerp voor de ‘La Sardina’ camera.

Er is een heel proces aan voorafgegaan, om tot het uiteindelijk concept en ontwerp te komen. Ik heb gekeken naar mijn concurrentie, ik heb mijn idee uitgewerkt en gekeken naar wat een Chinese/Japanse gelukskat nu precies inhoudt. Dit alles resulteerde in een goed doordacht en tot in detail uitgewerkt ontwerp en een uiteindelijk overwinning.

Twee uitgebreide artikelen die hierover zijn verschenen:
Lomography DIY wedstrijd, de winnaar
Dit zijn de winnaars 

Valerie9Maar dat was natuurlijk nog niet alles. Ik werd uitgenodigd door NSMBL en Lomography om mijn ontwerp in ‘productie’ te laten gaan. Of beter gezegd, kom gezellig langs om het ontwerp op je nieuwe ‘La Sardina’ camera te DIY’en en eens bij te praten in de vorm van een interview.

Donderdag 13-12-2012 ben ik in alle vroegte vertrokken uit Brabant, om een dagje in Amsterdam bij NSMBL op kantoor door te brengen. Ik vond het mega tof, dat ik bij NSMBL langs mocht komen, ik lees de website elke dag! Eigenlijk een soort van dream came true. Ik heb de redactie van NSMBL ontmoet en nu weet ik hoe het min of meer achter de schermen eraan toe gaat en ik moet zeggen het is nog vele male beter dan ik had verwacht! HiValerie11er zou ik wel willen werken!

Valerie10Samen met de redactie van NSMBL en Lomgraphy heb ik mijn ideeën besproken hoe ik het DIY proces wilde gaan uitvoeren. Tussen door werd ik ondervraagd en werden er foto’s van mij gemaakt. Stap voor stap, zoals dat gaat bij een DIY proces. Ik ben de hele dag bezig geweest met het ‘namaken’ van mijn eigen ontwerp op de ‘La Sardina’ camera.

Er staat al een artikel/interview online 

In de loop van de dag is ook het DIY artikel op NSMBL verschenen en kunnen andere creatieveling aan de slag met het maken van hun eigen ‘La Sardina Maneki Neko’

Hier een aantal foto’s dier door mij zelf zijn gemaakt:

Valerie1Materialen zijn gehaald, aan de slag met het ontwerp uitwerken in 3D (deze foto is gemaakt bij mijn stage Sandenburg concept creation)

Valerie2Goud en rood zijn de basis kleuren voor de Chinese/Japanse gelukskat

Valerie3Basisvorm is gelegd, je ziet hier al en beetje dat het op een camera begint te lijken.

Valerie4Hoe ga ik de flitser bevestigen en wat doe ik met de Chinese tekens? Het hele proces is gebaseerd op uitproberen en keuzes maken tot het gewenste effect is bereikt.

Valerie5Ontwerptekening en de 3D versie, ontwerp bijna af!

Valerie6Dit is de camera die ik heb gewonnen! (Hier is hij nog wit, maar ik heb deze goud gespoten)

Valerie7Valerie11Hier is de camera goud en ben ik bezig met het DIY’en @ NSMBL kantoor

Geef een reactie

