Trendwatcher en lifestyledocent schittert in de MarieClaire

In de novemberuitgave van Marie Claire wordt onze docent Ingeborg
Bruinewoud een dag gevolgd in haar drukke leven als trendwatcher. Ingeborg geeft les in het eerste jaar van International Lifestyle Studies (ILS) en aan de
studenten van de minor trendwatching van Fontys Academy for Creative Industries (ACI).

In de rubriek ‘Up Close’ krijgen de lezers een inkijkje in het drukke
leven van Ingeborg Bruinewoud (26). Ingeborg werkt niet alleen als docent bij
Fontys ACI, maar is ook actief als trendwatcher én bezig met een tv-programma
over haar vak. In het artikel is ook een kleine rol weggelegd voor stagiaires
van ILS die met Ingeborg samenwerken bij trendbureau Science of the Time.

Een stuk uit het artikel, waar Ingeborg een hele dag wordt gevolgd:

14.00
Hop, door naar Luc Maas van Silver Generation TV. Hij heeft een tv-format bedacht ‘Coolhunt’ met Ingeborg in de hoofdrol. Ze kreeg van hem de opdracht om op reis te gaan en met een HD-camera haar coolhunts vast te leggen. Vorige maand was ze in Sjanghai. Samen gaan ze achter de computer zitten om de eerste edit te bespreken. «Volgende keer iets minder ruggen filmen, Ingeborg.» «Help», lacht ze, «Dat komt omdat ik zo klein ben, dan richt ik de camera te laag.»
Waarom Sjanghai? Ingeborg: «Sjanghai noemen ze wel New York on steroids. Het is een walhalla om te coolhunten, maar ook de hel, want alles verandert er per minuut.» Wat heeft ze nou precies voor nieuws ontdekt in de metropool? Ze vertelt ons dat alle coolhunters daar zeiden dat ze naar de mall moest gaan. «Dat bleek een doorsnee shopping centre. Dus heb ik ze weer gemaild met de vraag: wat verstaan jullie eigenlijk onder cool? ‘Alles uit Amerika en Europa’, kwam als reactie terug. Máár in die ‘Amerikaanse’ mall vonden ze de winkels het leukste die overhemden verkochten met een Chinees kraagje. Dat detail is voor mij heel waardevol. Als een westers bedrijf in China wil innoveren, kan ik hen nu vertellen dat Chinezen heel trots zijn op hun eigen cultuur, dus dat het product niet compleet westers moet zijn.»

15.35
De tijd vliegt. Luc is zo aardig om Ingeborg een lift te geven naar Fontys Academy for Creative Industries, de hogeschool in Tilburg waar ze de minor trendwatching geeft. Terwijl ze haar computer openklapt, stroomt de collegezaal vol studenten, sommige ouder dan zij. Trendwatching is in opmars, vertelt ze. «Door de recessie gaan bedrijven veel kritischer kijken naar de markt. Eerst spreken ze trendwatchers, dan pas gaan ze innoveren. Sommige grote bedrijven als Philips of Interpolis hebben zelfs trendonderzoekers in vaste dienst.»
Als iedereen zit, gaat ze van start. «Vandaag gaan we leren ‘generatie denken’.» Ze start een filmpje in van Generatie KPN, dat ontstaan is dankzij de brainstorm van Science of the Time met de telefoonaanbieder. Als het is afgelopen zegt ze: «Je kunt als trendwatcher op verschillende manier onderzoek doen. Generaties zijn een makkelijke manier om je omgeving in te delen. Jullie opdracht is om dingen te vinden die 50-plussers belangrijk vinden.» Ze fluistert ons toe dat ze nu al weet dat het een komische vangst zal worden. «Studenten komen met rollators die je kunt pimpen, wandelstokken met gps. Zeg tegen jongeren ‘50-plus’, en ze denken aan bejaarden.»

17.00
Het college zit erop. Maar de dag nog niet. «Ik krijg net een berichtje van Carl Rohde, waar ik blijf.» Snel haast Ingeborg zich naar de bus terug naar zijn huis.
…..

Ingeborg Bruinewoud (26) is de meest veelbelovende trendwatcher van dit moment. Ze won de Trendwatcher of the Year Award 2012 voor Best Specialist Jongeren en stuurt 7000 coolhunters aan over de hele wereld bij trendbureau Science of the Time én werkt aan een tv-programma over haar vak.
Volg Ingeborg ook op twitter.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s