Coolhunten op de Amsterdam Fashion Week

Door Anne Pereira

Vrijdagavond stond het in mijn mailbox: ‘AIFW winnaars’. Ik was er zo verschrikkelijk zenuwachtig van, er dwaalde al van alles door mijn hoofd: “ De kans is klein dat mijn naam er tussen zit ”, “ Heel héél misschien heb ik wel geluk.”, “ Please, please. please …. ”. Vol zenuwen las ik het mailtje door met mijn ogen meteen gericht op de namen: ‘ Eline Heeffer, Leonie Zernitz, Claudia Franken, Ananda Liem, Anne Pereira [STOP!!] . Na 10 keer het mailtje door te hebben gelezen kon ik pas echt geloven dat mijn naam er tussen stond. Ik mag gewoon naar de Amsterdam Fashion Week!! Toen de boodschap eenmaal binnen was gekomen schoot ik alweer in paniek. WAT TREK IK IN HEMELSNAAM AAN?

KICK OFF

Woensdagochtend rond 9.00 kwam iedereen met overvolle koffers aan druppelen bij Mmousse. Nadat we compleet waren gaf Peter van Rhoon, hoofdredacteur van CODE magazine,  een inspirerende presentatie over CODE magazine en nader uitleg over de opdracht. ‘ Breng de scene die een ontwerper met zich meebrengt in kaart vanuit de gedachte dat het publiek minstens zo interessant is als de show op het gebied van het signaleren van trends en stijl.  ‘ Een pittige opdracht, maar iedereen had er wel meteen zin in.

BAS KOSTERS

Bas Kosters, de show waar de meesten van ons erg naar uitkeken. Er waren maar 5 kaartjes beschikbaar, dus dat wordt er om vechten of loten. Toch verstandig voor de laatste optie gekozen. Vol spanning maakte iedereen tegelijkertijd het lotje open met een ‘ja’ of een ‘nee’. Je zag mensen die het uitschreeuwden van blijdschap of juist zwegen uit teleurstelling.

De gelukkige 5 gingen naar de show van Bas Kosters, maar niet getreurd voor de andere, want die hebben alsnog kunnen regelen dat ze binnen konden komen.

Bas Kosters staat bekent om zijn vooral kleurrijke, uitgesproken, gedurfde en extreme collecties met veel typografische en cartoonachtig bedrukkingen. Ook zijn shows zijn verrassend en één groot feest en dat werd bevestigd. De show begon en begeleid door dansende modellen kwam Bas ‘bellend’ op in een creatie die was opgebouwd uit gekleurde repen stof. Het publiek reageerde hysterisch. Het thema van de collectie was ‘communicatie’ en dit werd versterkt door de telefoon bedrukkingen op de creaties en de voicemailbreaks die in de muziek verwerkt waren waarbij de modellen een ‘freeze’ moment hadden. Er kwam zo veel energie af van de show dat dit over sloeg op het publiek.  Wij werden in ieder geval echt weggeblazen. Wat een gave en vernieuwende show! Voor ons zeker één van DE highlights van de AFW.


ILS @ AMSTERDAM FASHION WEEK

Omdat we voor de verschillende shows maar over een bepaald aantal kaarten beschikten werden deze onderverdeeld. Iedereen had eigenlijk zijn eigen dagprogramma van up en downtown shows. Naast dat iedereen zijn eigen dagprogramma had, hadden we ’s ochtends om 10.00 altijd een meeting bij Mmousse. Hier namen we eigenlijk alle hoogtepunten door met Maud en bespraken we wat we die dag gingen doen. Uit al die hoogte punten hebben we gekeken welke achterliggende gedachte en trends naar voren kwamen.

PEOPLE @ AFW

Hoe leuk en overweldigd het allemaal ook is, we moesten de opdracht niet vergeten: de scene in kaart brengen die een ontwerper met zich mee brengt. Wat voor mensen liepen er eigenlijk rond? Wat ons erg opviel is dat zwart duidelijk overheerste. Grotendeels had dezelfde minimalistische look. De mensen die wat meer opvielen hebben we vast kunnen leggen. Voor de eerste keer toch best spannend om aan een wildvreemde te vragen of je een foto mag maken, maar die spanning was eigenlijk nergens voor nodig. Iedereen vond het eigenlijk wel goed en reageerde wel vriendelijk en geïnteresseerd.  Er waren veel mode bloggers aanwezig als o.a Sabrina Meijer van afterdrk.com. Maar ook de wat minder bekende bloggers. Als je goed kan bloggen, kan dat dus heel wat deuren voor je openen.

Naast de belangrijke mensen in de mode & kunst wereld en de bloggers waren er natuurlijk ook BN’ers aanwezig als Victoria Koblenko, Gordon en Bridget Maasland. Vooral tijdens de show van Cast Iron stikte het van de BN’ers.

Het aanspreken van mensen ging eigenlijk beter dan ik had verwacht. Maar dan zie ik daar iemand staan die ik echt een ‘coole vrouw’ vind (om in de ILS termen te blijven) namelijk Wannabe A Star. Wil ik haar aanspreken, sla ik dicht en komt er weinig spontaans uit mijn mond. Uiteindelijk wel een foto gemaakt, maar ik kon wel door de grond zakken.

RAUW, GRAUW & RADICAAL

In meerdere shows werd er veel gebruik gemaakt van donkere kleuren en hadden een rauwe/stoere uitstraling. Zo hadden de modellen tijdens de show van Individuals een wolven masker of muilkorf voor hun gezicht of anders een sjaal voor hun mond gebonden. De sfeer die de show neerzette was ook haast het tegenover gestelde dan dat van Bas Kosters. De grauwe sfeer werd versterkt door rauwe elektronische muziek gemixt met rock. Het was heel radicaal met een schreeuw naar aandacht, en dat heeft zeker indruk op ons gemaakt! In de verschillende shows waren ook veel creaties te zien die opgebouwd zijn uit verschillende lagen met Urban Nomade invloeden er in verwerkt. Worden we in de toekomst radicaler omdat we het gevoel hebben dat er niet geluisterd wordt door de maatschappij?

Dat constant observeren, analyseren en netwerken is toch best vermoeiend maar zeker de moeite waard. Wat een gave en inspirerende week was dit! 

Bekijk meer foto’s van de Amsterdam Fashion Week.

Een Reactie op “Coolhunten op de Amsterdam Fashion Week

  1. Pingback: Blog door Anne Pereira « ananda avalon

Geef een reactie

