Dagje nieuwe Health-concepten spotten op Gezondheidsbeurs

Door: Monica Veeger

Als docent Health bij International Lifestyle Studies houd ik mijn vakgebied goed bij. Eigenlijk ben  ik altijd op zoek naar nieuwe inspiratie die ik met studenten kan delen. Jaarlijks is er de Gezondheidsbeurs in Utrecht.  Ik ga er dit jaar voor het eerst heen, omdat ik wil weten of  een feeltrip de moeite waard is voor studenten, die straks tijdens hun specialisatie voor Health gaan kiezen.

Zonder  verwachtingen ga ik richting Utrecht. Het valt meteen op dat er onder de deelnemers, naast de gevestigde orde (zoals UMC Utrecht  en diëtisten- en  patiëntenverenigingen) ook  allerlei aanbieders  zijn  van wondermiddeltjes tegen  (vage)  gezondheidsklachten. Onze studenten weten het al langer; gezondheid is een trend op zich. Logisch dus dat allerlei bedrijven daarvan een graantje proberen mee te pikken. En dus een interessant werkterrein voor onze afgestudeerden straks. Ook een eye-opener; de vaak verrassende verbindingen die bedrijven leggen tussen gezondheid en andere lifestyle-sectoren, zoals bijvoorbeeld interieur en mode/uitstraling.

Spirituele cosmetica

Op het gebied van  Appaerance  vind je er spirituele cosmetica, een cosmeticalijn die je uitstraling versterkt. Bijzonder is Look good Feel Better, een concept om op en positieve en tegelijkertijd praktische manier advies  te geven over uiterlijke verzorging bij kanker. Het gaat om adviezen om je gezicht bijvoorbeeld minder vermoeid of  iets  voller  te laten lijken. En om informatie over hoe je je  huid kunt verzorgen om de gevolgen van radiotherapie te verzachten.

Welnessreizen 

De link met Leisure zie je in  het ruime aanbod van wellnessreizen naar bijvoorbeeld Tunesië en Bulgarije. Een mooi voorbeeld is Ivory Travel, een bedrijf dat  kuurreizen organiseert die door bepaalde verzekeringsmaatschappijen vergoed  worden. Opvallend is de tendens op de beurs naar thema’s als ontspanning zoeken en tijd nemen voor jezelf. Zoals het concept ‘Een week voor jezelf’ waarbij het draait om het leren loskomen van dagelijkse beslommeringen. Ook concepten gebaseerd op werken aan je dromen, coaching, sauna en kookworkshops sluiten daar goed bij aan.

Philips

Philips profileert zich ook op de beurs met lifestyle -producten. Bekend is de Wake-up Light; een product dat inmiddels verder is doorontwikkeld. De nieuwste versie produceert meer natuurlijke geluiden en verschillende lichtsterktes.  Dit alles met het doel om  het natuurlijk wakker worden optimaal  te stimuleren. Philips introduceert ook de Energylight, die opvallend klein handzaam is. Dat maakt dat die goed past in iedere omgeving . Deze lamp heeft invloed op je humeur tijdens de donkere maanden.

De connectie met de  sector  Living  zie je ook  terug in de vele stoelen , die design combineren met een relax – of massagefunctie. De  Trapezium is zowel in goudkleurig als in witgoud verkrijgbaar. De bedoeling van deze  luxe  interieur-hebbedingen is eigenlijk de neutralisering van de elektrosmog die ons continue omringt.  Op mijn vragen over de elektrosmog en hoe  de Trapezium dit kan neutraliseren, heb ik  helaas  geen duidelijk antwoord gekregen.

Voedingssuplementen

 In  de sector Food lagen de voedingssupplementen voor het oprapen. Van  Herbal  Life tot allerlei vitaminemerken. Enigszins nieuw is Moringa ,  dit is een voedingssupplement  van de Moringaboom. Het is zelfs geschikt  voor veganisten. Gelukkig stond ook de diëtistenvereniging  op de beurs, om alle claims met betrekking tot gezondheid  te ontzenuwen. En om aan te geven dat je met gezonde voeding  meestal genoeg vitamines binnen krijgt. Ook gespot; allerlei producten voor mensen met een allergie als www.tastethedream.eu en allergie-kookboeken met recepten op internet www.allergiekookboek.nl.

Hippe rollator

De  link met de sector Human  Movement komt  duidelijk  terug bij het geniale ontwerp van de hippe rollator Rollz,  die dankzij de ergonomische vormgeving bewegen makkelijker maakt. Een erg sympathiek concept is Biofit. Dit is een website, geïntegeerd met social media, met als doel om een gezonde leefstijl te stimuleren door veranderingen in voedingspatroon en door meer beweging.  Het concept is ontwikkeld door ex -studenten van Fontys Hogeschool ICT.

Duidelijk is me geworden dat er meer aandacht is voor DIY health, coaching van gezond gedrag, aandacht voor rust en wellness  en hulp bieden aan elkaar.  Een mooi voorbeeld van deze laatste tendens is is  Zus en  Zorg, online zorg voor en door vrouwen. Kortom; een  dagje beurs is een dag vol inspiratie, herkenning en coolhunten. Volgend jaar weer!

Check de www.denationalegezondheidsbeurs.nl voor meer informatie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s