De 2-daagse Basistraining Creatief Denken

Door: Larry Köster

O.a. ter introductie van het jaar, verdere kennismaking binnen de groepen en om de basis te leggen met alles wat met creatief denken te maken heeft, hebben we in oktober alle eerstejaars voor twee dagen uit hun dagelijkse patroon gerukt. Voor de meeste studenten een eerste kennismaking met de basistechnieken van creatief denken en voor ons een trainersgilde een eerste kennismaking met de nieuwe studenten.

Er is bewust gekozen voor een niet al te luxe locatie in het altijd pittoreske Nijnsel (gemeente Sint Oedenrode) De spinnen hangen in de slaapzalen overal aan het plafond en de ruimtes zijn vochtig en koud.

Voor de meesten een eerste barrière die genomen dient te worden. Daarmee is de toon gezet met de locatie als symbool voor een belangrijk onderdeel van onze missie; ‘uitstellen van je oordeel’ ! Eén van de voorwaarden om tot meer creativiteit te kunnen komen.

Het is een vol programma. De eerste dag staat in het teken van de divergentie.  Na een korte basistheorie gaan de studenten meteen aan de slag met meerdere creatieve divergentie-technieken, zoals de eerste ‘Purge’, ‘Quickstorm’ en ‘Kettingassociatie’. Voor de ‘Analogie met de natuur’ maken we dankbaar gebruik van de omgeving gevolgd door  een wandeling in het Vresselsbos. De stilteoefening is misschien nog wel de moeilijkste opdracht van de tweedaagse.

Het avondprogramma vullen de studenten zelf in. Dat varieert van gewoon een goed gesprek aan tafel tot aan disco in de eetzaal.Het kampvuur blijkt een favoriete plek waar de grootste geheimen met elkaar gedeeld worden; klassenvorming in optima forma!

Na een vroege ochtendwandeling komt het programma op de tweede dag in een stroomversnelling. Er staan nog veel items op de lijst die behandeld moeten worden! Aan de hand van een concrete startvraag rondom de Domein Dialoog Dag gaan de studenten aan de slag. Het doel is om minimaal honderd ideeën te genereren, Quantity breeds Quality. In hoog tempo worden er nog een aantal divergeermethodieken geïntroduceerd; ‘flexibel associëren’, ‘inverted brainstorm’, ‘random stimulation’ en de ‘superheld’-techniek. Uiteindelijk heeft
iedere groep een berg aan ideeën gegenereerd.

Dan is het eindelijk zover; we gaan oordelen! Maar eerst… een techniek.

Aan de hand van de COCD-box worden de genereerde ideeën gecategoriseerd. Vervolgens slaan de groepen aan het koken. Koken met ideeën weliswaar. Voor de insiders beter bekend als de techniek ‘Konijn met pruimen’.

Met de laatste resten energie vervolmaken de groepjes studenten hun idee tot een eerste concept en presenteren deze aan elkaar. Het zou echter niet de creatieve tweedaagse zijn als we ook dit afsluiten met…een techniek. Door middel van een hartje bepalen de studenten welk concept hen het meeste raakt; Wat is jouw ‘Lovebaby’?

Daarmee komt voor elke klas de creatieve tweedaagse in
Nijnsel tot een mooi einde.

Als trainers zwaaien we de uitgeputte eerstejaars uit als ze de oprijlaan van de kampeerboerderij met hun bagage aflopen. Allen voorzien van een extra rugzakje met de basiskennis voor creatief denken. Een rugzakje dat de komende jaren zeker van pas zal komen…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s