Dingen!

Door: Stijn van Arendonk (persoonlijk blog van Stijn)

Al een tijdje merk ik dat ik mijn inspiratie uit de kleine, in mijn ogen kloppende producten, objecten haal. De trip naar Gent met deel van mijn medestudenten vorige week bevestigde dit alleen maar.

Fraaie foto’s van historische hoogstandjes, gebouwen of monumenten doen mij niks. Leuk die kiekjes inderdaad voor de herinnering maar eenmaal thuis kijk ik ze vrijwel nooit meer terug. Inspiratie haal ik uit dingen die mij compleet verassen, dingen die mij uit mijn eigen wereld doen stappen, dingen die mij raken, dingen waarvan ik denk ‘fuck ja, dit klopt’, dingen waarvan ik in een flow raak als ik ze later nog eens terug zie, dingen waarvan ik het gevoel krijg de wereld te gaan veroveren. Zoals ‘the Brain’ vroeger al zei in elke aflevering van Pinky & The Brain ‘Try to take over the world’. Of ‘worlddomination’ zoals Polle de Maagt het tijdens het kroegcollege in Gent noemde. Dingen waarvan ik spontaan mijn dummy pak om er in een flow in te gaan schetsen of concepten als inkt uit mijn pen laat lopen.

Deze zogenaamde ‘dingen’ kwam ik ook in Gent tegen. Dingen kunnen trouwens personen zijn, citaten, beelden zowel grafisch als ruimtelijk, muziek, publieke ruimtes, drank eigenlijk van alles. Zolang het maar klopt. Dat ‘kloppende’ is persoonlijk, valt niet goed uit te leggen. Iets wat ik kloppend vind kan iemand anders totaal over het hoofd zien of ram lelijk vinden. Ik zal een kleine poging wagen betreft producten en objecten; het is een optimale combinatie van vorm en functie en niet te vergeten, erg belangrijk, de details. Zoals Charles Eames ooit zei ‘The details ar not the details, they are the design’.

Een goed voorbeeld hiervan is het werk van Piet Hein Eek. Zijn werk klopt gewoon; de vorm, het materiaal, de schroefjes, kleurgebruik, de lak. Alles sluit naadloos op elkaar aan. Je voelt de passie die erin zit en dat raakt me. Dan krijg ik ter plekke zin om ook aan de slag te gaan. Mooi vind ik dat, dat je zo enthousiast kan worden van gewoon een kast.

Een keerzijde is wel dat als ik deze inspiratiebommen niet tegenkom of niet ontmoet dat de genialen ideeën, concepten, ontwerpen er simpelweg niet uitkomen. Het is voor mij dus van belang dat ik continue mijn inspiratie opzoek en blijf prikkelen. Opzoeken klinkt hier wellicht wat vreemd.
Gezien ik een creatieve geest ben en al deze elementen vanzelf tegen het lijf loop..het is inmiddels mijn Lifestyle…

Geef een reactie

