Blok Living: een interieur- en expositieconcept

Door: Maud van de Wiel

Voor de studenten International Lifestyle Studies (ILS) zit het blok Living erop. Twintig projectgroepen hebben gestreden om de eerste prijs van een echt te realiseren interieurconcept. De bedenkers van Kiem wisten de opdrachtgever het meest te overtuigen en zijn de gelukkige winnaars.

Het project: expositie & ontmoeting in een creatieve ruimte
Fontys Academy of Creative Industries is sinds september gehuisvest in het P3 gebouw van het Fontys terrein in Tilburg. Een aantal ruimtes heeft al een metamorfose ondergaan, maar de twee balkons op de 1e verdieping, grenzend aan de studio nog niet. Het plan is om op deze plaats een expositie-/ontmoetingsruimte voor studenten te faciliteren. Een plek waar werk tentoongesteld wordt van IEMES én Lifestyle studenten en waar ruimte is voor ontspanning. En waarom zouden de gebruikers van deze ruimtes – de studenten – deze plek niet zelf inrichten? ILS studenten beschikken over het talent om vernieuwende concepten te ontwikkelen waaraan beleving is toegevoegd en kunnen dus ook een ruimte tot leven brengen en meerwaarde geven. Dit heeft opdrachtgever FontysACI doen besluiten het project uit te laten voeren door eigen studenten. Iedere groep heeft in vijf intensieve weken een conceptplan ontwikkeld en kreeg op vrijdag 25 februari tien minuten de tijd om dit te pitchen. Wendy Feijen was namens het management-team vertegenwoordigd en heeft de plannen uitvoerig bestudeerd. Op basis van professionaliteit, haalbaarheid, aansluiting bij de FontysACI identiteit en vernieuwing heeft zij Kiem uitgeroepen tot winnaar.

Kiem: de groei van creativiteit
De ‘kiemers’ begonnen hun presentatie met het verzoek de ogen te sluiten. Hieropvolgend namen zij op gepassioneerde wijze de toehoorders mee in de beoogde ruimte. Een plek waar een kiemend plantje symbool staat voor de groei van creativiteit bij de studenten van FontysACI. Dit uit zich in een open kas die is gevuld en omringd met levende planten en vogelkooitjes waarin werk wordt getoond. Deze creatieve ontmoetings- en expositieplek nodigt studenten uit kennis en inspiratie te delen om uiteindelijk de persoonlijke creativiteit te laten ontkiemen. De kas bevat geen glas waardoor het open karakter van het instituut wordt benadrukt.
Iedere maand krijgt één student de kans zich uitgebreid te presenteren aan de hand van zijn/haar werk en wordt in de spotlights gezet als ‘kiemer van de maand’.
Zoals ze zelf samenvatten: “Kiem staat voor groei, creativiteit, ontmoeting en inspiratie.”

Het vervolg
Zodra de carnavalsvakantie achter de rug is, wordt het plan omgezet in uitvoering zodat alle studenten in het voorjaar de Kiem-balkons in real life kunnen ervaren.
Het is de bedoeling dat de ruimte over een jaar een restyling krijgt van de nieuwe lichting ILS studenten. In het jaar dat Kiem op deze plek is gevestigd, wordt continu gezorgd voor expositiewisselingen.

De top 4:
FontysACI had vier favorieten. Naast Kiem vielen de volgende drie conceptplannen in de smaak bij de opdrachtgever:
Pop Out (Publicate Our Passion, waarin het ei symbool staat voor ideeën die worden geboren)
Youzed (een psychedelische wereld die is opgebouwd uit hergebruikt straatmeubilair)
CIST (Connected Inspiring Student Territory waarin connectie tot in de meubels en een zelf ontwikkelde social media tool is doorgevoerd)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s