The life of a lucky Lifestyle bastard

Door: Elmay Claassen

Bij de drie woorden International – Lifestyle – Studies springen de ogen van een gemiddelde luisteraar alle kanten op, worden wenkbrauwen pijnlijk gefronst en domme vragen geformuleerd. Of wij hele dagen aan het knutselen zijn. Of wij allemaal modepopjes zijn. Of ik werkelijk denk dat ik daar later mijn geld mee kan verdienen. Pfuh, ze moesten eens weten.

Trendwatching en Concepting, dat is wat wij doen. Maar het is eigenlijk vooral: Het véél meer dan de vooraf vastgestelde 40 uur aan school besteden, het is eigenlijk vooral het brainstormen totdat je er hoofdpijn van krijgt. Het zijn de Expand Your Power lessen waar iedereen heel zijn ziel voor heel de klas op tafel uitknijpt. Het is vooral dat iedereen zich met honderd procent inzet, en dat wanneer je dat niet doet, je daar keihard op wordt afgerekend. Het is geen geknutsel, geknip en geplak. Het is keihard werken, totdat –hoeveel respect we ook voor elkaar hebben- we elkaar in de afsluitweek van een project soms even helemaal zat zijn. Het is geen peanuts.

En waarom we dat doen? Omdat coördinator Anja Sparidaans me al op de eerste dag dat ik de Academy betrad me bij mijn naam wist te noemen. Het is omdat we zoveel leuke reacties krijgen uit het werkveld, het is omdat ik hier mijn ei in kwijt kan. Omdat ik mezelf na een half jaar al compleet heb overstegen en ik zo ontzettend veel geleerd heb. Omdat ik zo trots was op mezelf dat ik in de eerste projectweek al de telefoon pakte om een opdrachtgever van VGZ op te bellen voor een afspraak. Omdat ik afgelopen maandag met een hartslag van 1020393 een concept heb gepitcht voor alle eerstejaars.

Wij zijn honderd studenten die allemaal wat onzeker aan deze opleiding zijn begonnen. Geheel nieuw, geen brave studentjes die een meeloopdagje voor je verzorgden, nog niet eens een locatie waar de studie zich zou gaan vestigen. Durven is een woord dat zeker een prominente plek op ons kwaliteitenlijstje heeft. Mijn resultaat na een half jaar ILS? Een super mooi trendrapport over gezondheid voor VGZ Zorgverzekeringen, een nieuw conceptidee ‘App Your Route’ voor het Fietsknooppuntennetwerk en een met veel stress maar met veel succes gerealiseerd Flirtevent. Daarbij weet ik zeker dat we tijdens dit project ook weer gaan knallen met ons nieuwe Living-concept ‘Upside Down’. Maar het aller belangrijkste? Ik weet nu eindelijk eens een keer wat ik wil. Ik kan zeggen wat ik wil. Ik kan aantrekken wat ik wil. En dat door top medestudenten die allemaal 100% zichzelf zijn.

Oke, ik weet dat we er véél te veel Engelse termen doorheen gooien. Quality Of Life is het sleutelwoord, maar komt tegelijkertijd bij iedereen zijn strot al uit. We zijn soms allemaal een beetje druk. Nee mam, het is ook niet normaal om met een oversized vintage houthakkersbloes de deur uit te gaan. En goh, misschien lullen we misschien ook een beetje teveel over inspiratie, imagineering en creativiteit. Maar dat is nu eenmaal de essentie van wat wij doen. So deal with it.

Het weblog van Elmay Claassen kan je hier vinden.

Geef een reactie

