Rauw, distrust, nanotechnologie en minder koe-denken

2011 volgens de trendwatchers

Door Els Dragt

We zijn bij Lifestyle Studies alweer lekker fris van start en helemaal in de ban van 2011. Maar als docent Trendonderzoek is voor mij het einde van een jaar het meest interessant. Dat is immers het moment waarop alle trendwatchers naar buiten komen met hun lijstjes, voorspellingen, prognoses en vergezichten voor het nieuwe jaar. Geen wonder dus dat er in december altijd een aantal trendevents zijn waar deze voorspellingen worden toegelicht. Ik bezoek er twee en noteer de boeiendste toekomstvisies.

Wat: Second Sight Trend Event
Wie:  Second Sight
Waar: Centrale Bibliotheek in Amsterdam
Wanneer: 15 december
Hoe: praatjes en veel plaatjes

Trendplatform Second Sight geeft het trendjaarboek 2011 and beyond uit. Daarin geven vele, voornamelijk Nederlandse, trendprofessionals hun visie op het komende jaar. Deze trendwatchers voorzien dat 2011 een ‘rauw, zwaar en moeilijk’ jaar wordt. Dat komt volgens hen ondermeer omdat de economische- en klimaatcrisis nog verder om zich heen zal gaan grijpen.

Zwartgallig

Voor het event is een aantal trendprofessionals gevraagd om hun visie uit het boek toe te lichten. Volgens Trendwatcher of the Year 2010 en Fontys-lector Carl Rohde zorgt de voortschrijdende crisis voor een mentaliteit van ‘anger, distrust and cynism’. Irene Westerbeek (Upcoming Talent 2010) laat in haar zeer visuele presentatie van Cool Culture ook zwartgalligheid zien en voorziet dat 2011 een sober jaar gaat worden.

Hoop

Gelukkig gloort er ook hoop aan de horizon want volgens Prof. Dr. Wim de Ridder (hoogleraar Toe­komst­ver­ken­ning aan de Universiteit Twente) moet we al die zwaarmoedigheid relativeren. Hij nuanceert met positieve cijfers en laat zien dat we er economisch gezien de afgelopen decennia vooral op vooruit zijn gegaan. En dat we het nog steeds aanzienlijk beter hebben dan eerder, zelfs in deze crisistijd!

Ook voorziet hij veel nieuwe ontwikkelingen met name in de nanotechnologie en bio-energie, die de wereld zullen gaan openbreken. Kan ik toch met een prettig gevoel Amsterdam verlaten.

 

 
Wat: Masterclass Trendwatching
Wie: RTL Z, Nijenrode en Science of the Time
Waar: Nijenrode in Breukelen
Wanneer: 16 december
Hoe: masterclass

Nadat ik een donut op een stokje heb verorberd (nieuwe rage?), trapt Carl Rohde (ja daar is ie weer…) de masterclass af. Deze keer met een verdieping van een aantal trends uit zijn World Trend Report 2011/2012 zoals Cool Compassion, Love thy City, Ecocool en Urban Nomads.

Koe-denken

Over de koppeling tussen trends en innovatie spreekt vervolgens prof. dr. Jeff Gasperz (hoogleraar Innovatie aan de Nyenrode Business Universiteit). Met zijn duidelijke uitleg over stimulatie van innovatie kun je meteen praktisch aan de slag.
Volgens hem lijden we aan ‘koe-denken’. Hij laat de zaal een abstracte zwart-wit tekening zien. Iedereen ziet er wat anders in. Met een paar extra lijnen erbij ingetekend ziet ineens iedereen hetzelfde: een koe!
Maar het probleem is dat nu niemand meer iets anders in de tekening kan zien. Dat is dus ‘koe-denken’: vast zitten en niet meer verder kunnen kijken. Terwijl het juist bij innovatie zo belangrijk is om open naar de wereld te blijven kijken.
Het bijhouden van trends is hierbij van belang maar volgens Gaspersz gaat het niet alleen om forecasting maar ook om backcasting. Oftewel: stel je de gewenste toekomst voor en werk vervolgens stapsgewijs terug hoe je deze toekomst kunt bereiken.

Trends toepassen

Na de break vertellen twee oer-Hollandse bedrijven, HEMA en Philips, hoe zij omgaan met trends en op welke manieren zij die toepassen in hun conceptontwikkeling om hun diverse doelgroepen en markten op een effectieve manier aan te spreken.
Tammo de Ligny van Philips laat vooral een statement achter over strakke processen en modellen die ze bij Philips toepassen. Hij maakt gebruik van allerhande Engelstalige termen en afkortingen waarin de passie nogal eens ontbreekt.
Design- en conceptmanager Sabine Duetz van HEMA is inspirerend en komt heel oorspronkelijk en gedreven over. Ze vertelt hoe HEMA met haar concepten inspeelt op verschillende consumententrends.

Een paar voorbeelden:
Concept Return to Sender (relevante trends: duurzaamheid, fair trade)
Concept de ontwerpwedstrijd (relevante trend: co-creatie)
Concept De Lowlands-winkel waarin kantoorpersoneel van HEMA achter de kassa staat (relevante trends: authenticiteit, internal branding)
Concept Sint en Kerst pop-up stores (relevante trend: globalisering, ….)

De twee trendevents hebben mij, naast nieuwe inspiratie voor mijn lessen, ook interessante contacten opgeleverd voor onze expertmeetings, de Lifestyle Factory en voor gastlessen. Het is fijn om te zien dat het bedrijfsleven direct een praktische combinatie ziet met onze opleiding.

En dan nog dit…..

Kun je niet genoeg krijgen van voorspellingen? Een overzicht van meer dan 40 trendlijsten is te vinden op YoungMarketing. En als je 2010 nu echt helemaal zat bent klik je hier: delete 2010.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s