No Impact Week NL

Drie docenten van International Lifestyle Studies hebben van zondag 7 tot zondag 14 november 2010 meegedaan aan de No Impact Week NL. Dat betekent een week lang bewust leven met zo min mogelijk impact op het milieu. Monica Veeger vertelt over haar ervaringen.

Ik heb er vooraf goed over nagedacht. Waarom doe ik mee aan de No Impact Week? Niet alleen om me bewust te worden van mijn eigen impact op het milieu. Want ik vind mezelf al best milieubewust. Ik doe ook mee vanwege de opleiding. International Lifestyle Studies heeft  immers alles te maken met onze leefomgeving. Om ons milieu te sparen, moeten we onze levensstijl anders gaan inrichten. En om onze levensstijl te kunnen handhaven, moeten we echt aan het milieu denken. Daar komt nog bij dat sustainability (duurzaamheid) één van de belangrijke mentaliteitstrends is die we met studenten behandelen tijdens de propedeuse. Deze week hoop ik anders naar duurzaamheid te gaan kijken en hoop ik input te krijgen voor nieuwe ideeën om mijn leven duurzaam in te richten.

Geen afval
Een dag voor de No Impact Week heb ik de handleiding doorgenomen. De essentie is dat je een week lang leeft met zo min mogelijk impact op het milieu. Dus zuinig zijn met energie, geen afval produceren, niets kopen behalve voedsel en zo min mogelijk CO2 uitstoot. Oftewel; dit wordt een uitdaging.

Berg was
De eerste dag begint met een dilemma. De berg was staat me aan te kijken en buiten regent het. Tja hoe de was te drogen? Gevolg: gedurende het weekend is het hele huis behangen met natte was. Maar dat is nog niet alles. De highlights van de eerste dag som ik graag even op: Haren drogen zonder föhn en het huis bezemen in plaats van stofzuigen. En de oude truc -water koken, rijst erin en dan onder een deken laten garen- blijkt nog steeds goed te werken.

Geen warm bad
De tweede dag gaan mok, soepkom en thee-ei mee naar mijn werk. De kantinejuffrouw is zo sportief om de gevulde soepkom te accepteren en af te rekenen in plaats van de normale (beduidend kleinere) plastic bak. Ik gebruik deze week geen melk in de koffie, want dat is weer een zakje te veel. Twee collega’s doen ook mee en volgen me kritisch. Dat leidt tot opmerkingen als : Wat doe jij met dat plastic flesje? Om te voorkomen dat ik plastic bekertjes gebruik om water te drinken. Maar een flesje van een ander materiaal is natuurlijk beter.  In de avond heb ik nog een moeilijk moment als ik eigenlijk een warm bad wil nemen. Deze week even niet!

Dilemma’s
Elke dag heeft een thema waarop je dan speciaal moet letten. ‘Vervoer’ is voor mij een makkie. Ik ben die dag thuis en daar doe ik alles op de fiets. Maar dat het anders kunnen uitpakken. Want naar mijn werk met het openbaar vervoer is echt niet te doen. Het meeste worstel ik nog wel met het thema ‘voeding’. Dat is vooral lastig, omdat ik in een dorp woon waar niet veel biologisch voedsel te koop is. Dus sta ik voor een aantal dilemma’s. Wel groente uit Nederland zonder verpakking, maar niet biologisch? Of biologisch vlees maar wel in verpakking? Tja. 

Lampen uit
Ook mijn gezin krijgt het nodige mee van deze No Impact Week. Wat ze vooral opvalt, is dat ik in huis steeds de verlichting uitdoe. Mijn kinderen kijken me af en toe wat glazig aan als ze me daarmee bezig zien. De jongste wil me helpen en stelt voor dat hij voor mij de lampen steeds weer zal aandoen. Maar dat is nou ook weer niet helemaal de bedoeling van deze No Impact Week.

Water
De dag van het water, het is lastig wakker worden als je maar kort mag douchen. Maar met water zijn we al erg zuinig na vier jaar wonen en werken in Afrika. Er is een regenton in de tuin; het water gebruiken we voor de planten. En de kraan uitzetten tijdens het tandenpoetsen is in ons gezin al een goede gewoonte. Grappige opmerking vandaag op mijn werk: “Hè ik dacht dat je al naar huis was! Het licht was uit in je kantoor.” 

Glow
Op zaterdag open dag  van onze opleiding in Eindhoven. Ik kan er makkelijk voldoen aan de opdracht om weinig afval te produceren. Hoewel! Mijn nochalante opmerking: “Gooi die punaises maar weg” ontlokt een collega de vermanende reactie: “Hoezo No Impact Week!” Zo houden we elkaar scherp. ’s Avonds toch naar Glow in Eindhoven. Het is de laatste dag van dit spectaculaire lichtfestival en ik wil dit echt niet missen! Achteraf heb ik geen spijt. Ondanks de autoreis er naartoe en het enorme energiegebruik van al die miljoenen lichtjes in de stad.

Balans
Eind van de week. Even de balans opmaken. Wat valt nou mee? Het kost mij geen moeite om inkopen uit te stellen. We zijn sowieso geen big spenders. Wat tegenvalt, is het vermijden van afval. Alles is verpakt en soms totaal overbodig. Denk aan in plastic verpakte komkommers. Of koekjes die in een pakje zitten en ook nog eens per twee verpakt zijn.

Wat blijf ik doen, ook na deze week? Kleine dingen. Zoals minder lang douchen, minder tv kijken en juist meer lezen. Afval beperken en enveloppen meerdere keren gebruiken. En wat vaker biologisch en vegetarisch eten.

Deze week gaf me meer inzicht in mijn eigen Impact op het milieu. Ik dacht: ik ben al milieubewust. Maar dat valt dus tegen. Deze week heeft me bewust gemaakt van wat ik nog meer kan bijdragen aan een schonere wereld.  Deze week bracht me ook input voor werkvormen en opdrachten voor Lifestyle-studenten. En mijn netwerk is enorm gegroeid, omdat er druk gebruik gemaakt is van sociale media.

Bedankt No Impact Week voor alle nieuwsbrieven, emails en suggesties.

De No Impact Week in 2011 is van …..tot … Doe je mee?

www.http://noimpactweeknl.wordpress.com/about/
info@noimpactweek.nl

Een Reactie op “No Impact Week NL

  1. Wat een leuk verslag! Groet🙂

Geef een reactie

