Leerarrangement Trendwatching en Health, eerste sprong in “het diepe”.

Pionieren met trendwatching binnen de Lifestyle-sector Health

Het eerste officiële 5-weekse leerarrangement (na Lifestyleweek 1 en de Quality of Life Week) van de propedeuse van International Lifestyle Studies staat in het teken van Health en Trendwatching. De eindopdracht is het schrijven van een trendoverzicht over de sector Health. De sector Health is breed; van wellness tot voeding en van bewegen tot de gezondheidszorg.

De vier opdrachtgevers binnen dit leerarrangement vertegenwoordigen dan ook verschillende werkgebieden van Health. De verzekeringswereld met VGZ, de gezondheidszorg met GGZ Eindhoven en fysiotherapiepraktijk van Berlo tot zorg voor de gezondheid van werknemers bij Fontys Fit.

Begrip trends

Een kennismaking met het begrip trends is noodzakelijk om als groep een trendoverzicht te kunnen maken. De uitspraak van trendkenner en auteur van het boeken ‘Trends Herkennen, Begrijpen, Gebruiken, Creëren’ en ‘Trends in de toekomst – Trendwatching kan je leren’.. Fons Maenhoudt http://trendsverklaard.nl dat een trend GEEN product is, is niet voor niets vaak herhaald. Trendwatcher en Jeanette van Zee  van informatiekamer http://informatiekamer.nl geeft inspirerende inzichten in de trends binnen Health en geeft een indruk van haar manier van werken tijdens het maken van een trendoverzicht. Verschillende werkvormen worden gebruikt. Zo is de Trend van de Week bedoeld als een manier om de actualiteit in de gaten te houden. Het Forum traint Lifestyle-studenten om hun mening te formuleren en om op een goede manier op elkaar te reageren.

Coolhunten

De studenten zijn in dit blok begonnen met coolhunten voor het International Cool City Hunt-onderzoek van Fontys-lector Trendwatching Carl Rohde, trendwatcher of the year en eigenaar van Science of the Time (http://www.scienceofthetime.com). De start daarvan is een streethunt. Dus de lifestylers gaan op straat op zoek naar manifestaties van trends binnen Health. De foto’s van de manifestaties zetten ze vervolgens op hun weblog. Verder moeten ze vijf voorbeelden vinden van wat zij ‘cool’ vinden op het gebied van de trend van dit blok: sociale media. Cool staat voor inspirerend, aantrekkelijk en toekomstgericht. Dit is een pittige opdracht, aangezien de voertaal van het onderzoek Engels is.

Creatief Denken

Ook onderdeel van dit blok is een tweedaagse creatieve training. Voor de meeste studenten is dat leerzaam. Een goede kennismaking op het gebied van creatief denken en een leerschool als het gaat om zonder oordeel te denken. Daarnaast is het ook een perfecte activiteit om elkaar beter te leren kennen, omdat je als groep twee dagen verblijft in een jeugdherberg in het Brabantse land.

Het eindrapport

Het leerarrangement sluit af met een presentatie van het trendonderzoek voor de diverse opdrachtgevers. Die zijn erg onder de indruk van de presentaties. Ze geven aan dat de trendrapporten goed bruikbaar zijn. Een groep studenten heeft bij Fontys Fit al hun eerste opdracht voor de Lifestyle Factory binnen gehaald

Een aantal uitspraken van studenten tijdens dit leerarrangement:

“De sector is veel breder dan we gedacht hadden.”
“Health heeft eigenlijk alles in zich van lifestyle.”
”Ik ga zeker kranten nieuws bijhouden en ik begin trends op straat te herkennen.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s