“Flexibiliteit is het toverwoord deze eerste weken”

Remco Langeler beschrijft een van de eerste weken van onze nieuwe opleiding.

Maandag 20 september
Het allereerste leerarrangement van International Lifestyle Studies is in volle gang. Na de zogenaamde ‘Lifestyleweek’ en de ‘Quality of life week’ is dit het begin van de tweede week van het blok Trendwatching in relatie tot de sector Health. De studenten vinden hun plek en het enthousiasme is zichtbaar en voelbaar. (voor foto’s bezoek onze fotosite.
Na ruim drie jaar voorbereiding en de accreditatie van de nieuwe bachelor ‘Lifestyle’, zijn we gestart met onze kersverse opleiding. Trendwatching, Conceptontwikkeling, Ondernemersschap en Adviseren zijn binnen de opleiding de kerntaken, waarnaast de studenten de sectoren Health, Food, Living, Leisure, Appearance en Human Movement van binnenuit leren kennen. Studenten leren bruggen bouwen tussen deze sectoren bij de conceptvorming van producten en diensten die de kwaliteit van leven van mensen verbeteren.

Vandaag begint mijn dag na mail en dergelijke met een overleg om het leerarrangement ‘Conceptontwikkeling in relatie tot de sector Leisure’ verder te verfijnen. Wij hebben leerarrangementen van vijf weken, om zodoende veel dynamiek te bereiken en af te zijn van lange blokken waar studenten zich pas later geprikkeld voelen om echt aan de slag te gaan. Een vruchtbare meeting, want we hebben gekeken naar de werkvormen die we zullen gaan gebruiken. Uit een lijst van ruim veertig verschillende werkvormen, die we eerder hebben gemaakt, kiezen we naast enkele bekende vormen voor dit blok ook voor onder andere: Feeltrips, Café Dialoog, Debat, Expert meeting.

In de volgende twee weken geef ik drie keer een tweedaagse basistraining Creatief Denken in de bossen, waarvoor ik samen met Christianne Heselmans verder in de ochtend de puntjes op de bekende i heb gezet. Ook de praktische kant verder afgestemd. Creativiteit is één van de belangrijke factoren in het dna van onze opleiding en zit overal in verweven. Deze dagen zijn met name gericht op de eerste bewustwording van de belangrijke creatieve vaardigheden, zoals: waarnemen, associëren, denken in alternatieven, uitstel van oordeel en verbeeldingskracht .

’s Middags Kickoff van ‘De Lifestyle Factory’. de plek waarbinnen de studenten voor en met het werkveld opdrachten uitvoeren. De laatste voorbereidingen treffen en alles klaarzetten voor de interactieve werkvorm ‘Living Database’. Nadat bijna alle 120 studenten binnen zijn, press start!

Daarna nog de wekelijkse teambespreking die deze eerste weken lang duren.

Dinsdag 21 september
Vandaag veel op mijn lijsten, waarbij ik eigenlijk van te voren al wist dat ik mijn lijst niet door ging komen. Veel kleinere regeldingetjes die alles bij elkaar veel tijd kosten. Verder fijn projectgroepen coachen. Mooi om studenten bij het ‘zwemmen’ bij hun eerste project beetje op weg te helpen zonder ze echt uit het water te trekken.

Verder voorbereiding van het leerarrangement Conceptontwikkeling. Onder andere nadenken over de invulling van de werkvormen en belevingsaspecten tijdens het leerarrangement. Leuk om constant creatief te ontwikkelen. Blijven vernieuwen !

Woensdag 22 september
Heerlijk hele ochtend met alle collega’s binnen Fontys ACI die zich bezighouden met concepting en creatief denken. Praktische ideeën uitwisselen en nieuwe ideeën voor in leerarrangementen in relatie tot de creativiteitsontwikkeling van studenten.

Middag druk. Van alles afwikkelen, o.a. acties die te maken hebben met de afronding de werkzaamheden bij Fontys Marketing Management, waar ik voor de zomer afscheid heb genomen om na ruim drie jaar voorbereiding deze droom werkelijkheid te maken.

Donderdag 23 september
Vandaag in de ochtend coachgesprekken. Heerlijk om te doen! ’s Middags op Strijp-S in Eindhoven een ‘Durftevragen’ bijeenkomst begeleiden. Een fantastisch simpel, maar zo krachtig concept (www.durftevragen.com). Altijd een feest om te doen.

Vrijdag 24 september
Brabants Dagblad en de Telegraaf hebben stukje geplaatst over onze lecturer of the year Rudolph van Veen, TV- en meesterkok. Super dus, we worden nu al opgemerkt! Vandaag coachgesprekken, inhoudelijke voorbereidingen tweedaagse training Creatief Denken voor alle 120 studenten verder uitwerken.

Na mijn laatste punten van mijn lijst van de week te hebben weggewerkt, moest ik ‘s ochtends trouble shooter spelen rondom wat onduidelijkheden en zaken die mis dreigde te lopen. Flexibiliteit is toverwoord deze eerste weken, maar door de gedegen voorbereidingen, verloopt het meeste vlotjes en kunnen we trots zijn op wat we met ons team en de studenten neerzetten. Studenten die mijn hart gestolen hebben. Ik meen het oprecht dat ik nog nooit, nee echt nog nooit, zo’n gemotiveerde groep studenten heb meegemaakt, wat een energie en authentiek ambitieniveau.

Tijdens de expert meeting tussen werkveld en studenten met viertal organisaties in de zorg, moet ik zelf richting voordeelsupermarkt om nog ruim paar uur inkopen te doen voor de eerste trainingsgroepen volgende week. De vijf winkelkarren kan ik gelukkig bij de supermarkt achterlaten om morgen op te halen met een aanhangwagen. Ook de 35 broden en 200 bolletjes…

Wil je Fontys International Lifestyle Studies volgen op twitter: @fontyslifestyle

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s