Trendwatchend Amsterdam is blij met Lifestyle

Afgelopen week is Carl Rohde, onze lector en tevens founding father van Lifestyle Studies, uitgeroepen tot Nederlandse Trendwatcher van het Jaar 2010. Hij ontving die prijs in de MTV-Studios in Amsterdam. Uiteraard moest ook ons Lifestyle-team mee om dit heugelijke feit samen met hem te vieren.

Eenmaal daar blijkt dat toute Trendwatchend Nederland (of correcter: Trendwatchend Amsterdam) zich heeft verzameld voor een verantwoord hip en avondvullend programma. Dat begint met een trendy food-experience in een duistere ambiance, waarbij de rijkelijk vloeiende champagne en de exotische papadums het netwerken moeten stimuleren.

Ubercoole types

Opvallend om te zien hoeveel übercoole types zich inmiddels met trendwatching bezig houden. Die elkaar ook nog eens allemaal gewoon blijken te kennen. Hoewel ook meteen duidelijk wordt –uit de net iets te nonchalant maar evengoed royaal uitgedeelde visitekaartjes- dat lang niet iedereen zich trendwatcher wil noemen. In de studio wemelt het ook van de futurologen, trendvertalers, forcasters en trendanalisten.

Deze naamvervuiling zou erop kunnen wijzen dat deze bijeenkomst (a raison de 450 euro per persoon) beslist geen overbodige luxe is. De TWOTY Award, die nu voor de vierde keer  is uitgereikt, is een initiatief van Trendplatform Second Sight. Die wil met deze onderscheiding het vak van trendwatcher verder professionaliseren. 

Het moet gezegd; deze doelstelling ligt er niet erg dik op, vanavond. Geen sprekers, die de stand van zaken anno 2010 in Trendwatchland eens uitgebreid uit de doeken doen. Of trendwatchers die met elkaar in debat gaan over ‘NOT or HOT in 2011’. Zelfs de winnaars voldoen hun kostbare tijd niet met al te inhoudelijke speeches.

Gretig  netwerken

In plaats daarvan wordt het publiek na elke diner-gang, die steeds naadloos overgaat in gretig netwerken, tot de realiteit gemaand door de vertoning van een korte impressie van de genomineerden. Hoe belangrijker de genomineerde, hoe langer het filmpje. Zo blijkt gaandeweg. Op de inhoud heeft de lengte niet veel invloed; de makers hebben alle filmpjes even luchtig weten te houden.

Deze aanpak maakt dat het niet echt duidelijk wordt waarom bepaalde trendwatchers zich onderscheiden van de anderen. Of met andere woorden; waarom de ene Trendwatcher wel met een felbegeerde award (overigens een variant op de bekende glazen bol) naar huis gaat en de ander niet.

Opvallend is dat het voor geen enkele trendwatcher een verrassing lijkt dat hij of zij in de prijzen is gevallen. Zou dat inherent zijn aan het vak? Ook Carl wist blijkbaar te voorspellen dat hij Trendwatcher van het jaar zou worden. Hij had de speech tenminste al op de heenweg in de trein geschreven.

Trendprofessionals opleiden

Spannend voor hem is nog wel waarom hij de prijs uiteindelijk zou krijgen. En, leuk voor ons, de opleiding Lifestyle Studies  en de ambitie om jonge trendprofessionals op te leiden, zijn belangrijke redenen om Carl de prijs te geven. Letterlijk, uit de mond van de jury “De opleiding aan Fontys kan veel betekenen voor de branche.”

Vervolgens hebben we net iets te nonchalant maar evengoed royaal onze  visitekaartjes uitgedeeld aan al die trendwatchers, de futurologen, trendvertalers, forcasters en trendanalisten. Die blijken niet alleen elkaar, maar ineens ook ons en de opleiding gewoon te kennen.

Trendwatchend Amsterdam is blij met Lifestyle en wij zijn blij met Trendwatchend Amsterdam. Alle trendwatchers, futorologen, trendvertalers, forcasters en trendanalisten die wij hebben ontmoet, staan te popelen om bij te dragen aan het opleiden van jonge trendprofessionals. Het is kostbare tijd, dat wel. Maar uiteindelijk leidt ze dat, net als Carl, vast een keer naar de felbegeerde glazen bol.

Onze ambitie is na deze avond ook meteen duidelijk. In 2025 willen wij dat alle winnaars op het podium afgestudeerd zijn aan onze opleiding. En we staan te popelen om te kunnen bijdragen aan de professionalisering van het beroep van trendwatcher. En we beginnen alvast met dit congres. Dat moet gewoon inhoudelijker kunnen. Dat voorspellen wij tenminste.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s