Er is nog hoop,…

 Afgelopen weken hebben de studenten moeten zoeken naar manifestaties van de trend 50+. Tijdens een inleidend college werden de achtergronden uitgelegd en werd toegelicht hoe de ontwikkelingen zijn rondom vergrijzing, baby boomers en dergelijke. Een van de uitkomsten van de huidige ontwikkelingen is dat op je 50-ste je tweede leven begint en je nieuwe dingen gaat doen.

Leuke verrassende voorbeelden zijn er geüpload. Opvallend is echter wel dat 50+ in de beleving van een 20 jarige toch echt 70+ is. Het rollatorgehalte, wandelstokgehalte en oplossingen zoals de automatische valdetector voor ouderen http://birgitvanrooij.wordpress.com/2010/03/24/automatische-valdetector-voor-ouderen/ voor eenzame zielige ouderen was hoog. Voor mij als nog geen 50-jarige, maar er wel in de buurt komend nogal confronterend. Zien ze 50+ echt zo? Is er dan over een paar jaar voor mij alleen nog maar de gepimpte rollator weggelegd of een wandelstok met ingebouwde TomTom zodat ik niet meer verdwaal als ik in de wijk mijn middagwandelingetje doe?

Fijn dat de studenten wel een zorgzame mentaliteit hebben. Want wat ze vooral op hun weblogs zette waren voorbeelden van hulpmiddelen om de oudere van nu (lees 70+-er) onafhankelijk en zelfstandig te houden. Ook voor hen is de wijze waarop we nu met ouderen omgaan (verpleeghuis en verzorgingshuis) niet meer van deze tijd. Dat stelt me weer gerust!

Een andere categorie waar studenten veel op uitkwamen was de categorie van de oudere die zichzelf nergens te oud voor vindt, sterker die het niet eens in zijn hoofd haalt dat ze minder zouden kunnen doordat ze ouder worden. De 113 jarige die op haar 90 ste nog ging leren schermen of toch het icoon van de sexpoes samantha van sex in the city die en met haar 50-ste nog steeds vol in het leven staat. En ik citeer: “Ik vind het inspirerend omdat de serie laat zien dat je als vrouw niet afgeschreven wordt als je vijftig jaar of ouder bent” Blijft er toch nog hoop voor mij,…

Geef een reactie

